Harley-Davidson Sportster
Evolution Olie Wissel

 

Ondanks kleine wijzigingen is de Sportster weinig of niets veranderd door de jaren. De olie wissel procedure kan worden toegepast voor alle Sportsters vanaf 1986 tot heden. In het voorbeeld gebruiken we een model van 1998.

 

Wat hebben we nodig om dit werkje te kunnen doen:

- Opvangbak voor de oude olie

- Platte schroevendraaier

- Oiliefilter sleutel

- Trechter

- Nieuw olie filter

- Nieuwe olie ( kijk voor deze in je manual )

In het voorbeeld gebruiken we SAE 20W50 V-Twin olie.

 

 

Stap 1 — Voorbereiding:

Zorg dat de motor mooi rechtop staat en dat die niet kan omvallen, het makkelijkste hiervoor is een brug zoals op de foto of een inrijklem. Dit geeft je een makkelijkere toegang tot de aftap-darm / draintube.


Stap 2 — Aftappen van de olie:

De Harley Sportster Evolution motor heeft geen aflaat-stop maar een aftap-darm of draintube. 

* Deze darm is bevestigd met een darmklem op een plug die op het frame is gelast.

Maak de darmklem los met een platte schroevendraaier maar verwijder de darm nog niet alvorens de opvangbak te hebben geplaatst.

Het verwijderen van de vulstop / oliepeilstok op de olietank aan de rechterzijde van je motor zal het aflaten van de olie vergemakkelijken en sneller laten verlopen.

Trek de darm van de frameplug en laat de olie in je opvangbak lopen. Wanneer de olie niet meer loopt bevestig de darm terug op de frameplug maar draai de darmklem nog niet vast, hier kom ik later op terug.

 

Step 3:

De oliefilter bevind zich vooraan op het motorblok tussen de downtube en de voorste cylinder.

Verplaats je opvangbak naar de voorzijde van de motor onder het oliefilter.

Verwijder het oliefilter, hiervoor heb je meestal een oliefilter sleutel nodig. De olie zal over het motorblok en het frame lopen. Een echt eenvoudige manier om dit te voorkomen bestaat niet alhoewel er momenteel in de al handel speciale trechters te koop zijn om dit te minimaliseren.

 

Voorbeeld van een trechter:

* TIP : zulk een trechter kan je maken van een lege plastic fles.

 

Stap 4 — Voorbereiden van het nieuw olie-filter:

Open een nieuwe bus olie en vul het nieuw oliefilter voor de helft op.

Met je vinger smeer je ook wat verse olie op de rubberen afdichting van het filter, dit zal ervoor zorgen dat bij een volgende oliewissel het filter makkelijk loskomt.

Zorg er eerst voor dat alles mooi proper is op het motorblok en dat er geen resten van de oude afdichting zijn achtergebleven, wrijf dit alles proper met een niet pluizende doek.


Stap 5 — Plaatsen van het nieuw olie-filter:

 

Draai nu naar rechts  "dus met de klok mee" voorzichtig het nieuw filter op de schroefdraad.

Let op dat je het filter niet te vast zet !

Vanaf het moment dat je weerstand voelt van de afdichting op de motor draai je nog maximaal 1/2 toer.

 

Stap 6 — Herplaatsen van de aftap-darm:

Plaats de opvangbak terug onder de aftap-darm en verwijder opnieuw de darm van de frameplug. Er zal nu nog een kleine hoeveelheid olie uit de darm lopen.

Is de olie gestopt met lopen monteren we nu de darm opnieuw op de frameplug en zetten we de darmklem vast met de platte schroevendraaier.

 

Step 7 — Opvullen met nieuwe olie:

Als het goed is hebben we daarstraks al onze vuldop / dipstick verwijderd en hebben we toegang tot de vulopening van de olietank.

Gebruik bij voorkeur een trechter om de olie in de olietank te gieten, traag gieten we 2,84 liter of te wel 3 quarts olie in de olietank. In je handleiding zal waarschijnlijk staan dat de inhoud 3,30 liter of te wel 3.5 quarts is maar dit geld alleen bij de eerste vulling of na een rebuild van de motor.

Dit is een veelgemaakte fout, men giet steeds de 3.5 quarts olie erin bij een wissel en dan zal er overvloedig olie uit de "breathers" lopen in het luchtfilter met als gevolg een smerig luchtfilter en vuil motorblok.

Als de olie is opgevuld gaan we kijken met de peilstok / dipstick die zich aan de vuldop bevind hoe het olieniveau is. Je kijkt dit na terwijl de motor nog rechtstaat. De olie moet zich nu tussen de 2 markeringen op de peilstok / dipstick bevinden. Als je exact 3 quarts olie hebt opgevuld zou die nu op de top markering moeten staan.

Als alles klaar is start je de motor en laat deze enkele minuten draaien zodat je alles kan nakijken op eventuele lekken, aan de aftap darm en aan het oliefilter.

 

Zo dat was het, je hebt veel uitgespaard door dit eenvoudig werkje zelf te doen.

Veel suc6 !

 

 

 


Deze handleiding is louter informatief, het is je eigen verantwoordelijkheid als je dit werk zelf doet ! 

Informeer eventueel eerst bij je dealer welke olie het beste geschikt is voor jouw motor.

 

Verwijder de oude olie op een milieu vriendelijke manier, meestal kan dit via je lokaal containerpark.

 


The end.

Maak jouw eigen website met JouwWeb