Bouw zelf een motorlift voor jouw Harley-Davidson voor minder dan 20,00 €

 

U hebt besloten dat het tijd is om uw eigen onderhoud aan uw motorfiets uit te voeren. U heeft zelfs overwogen om zelf enkele motoraanpassingen aan te brengen. Misschien haalt u zelfs het achterwiel eraf om een nieuwe band te laten installeren. Na een uitstapje naar je plaatselijke winkel, ben je weer thuis met een tas vol onderdelen. Je pakt een sleutel om de aftapplug los te maken, alleen om je te realiseren dat je op de vloer rondkruipt om iets te doen. Het is een probleem om alleen de aftapplug te vinden, u kunt vergeten de achterband of ander belangrijk werk te verwijderen. Wat kunt u hieraan doen?

 

Het is veel gemakkelijker om aan je motor fiets te werken wanneer deze op een lift staat. Routineonderhoud is in een handomdraai. Meer uitgebreide aanpassingen en reparaties die voorheen onmogelijk waren uit te voeren, zijn nu mogelijk. Eén van de wielen verwijderen is nu eenvoudig. De motorfiets is vlak, stabiel en er zit tenminste één van de wielen in de lucht. Je kunt werken als de professionals.

Pardon! Een klein probleem hier. Geavanceerde liften kunnen meer dan  450€ kosten en de goedkoopste zijn nog steeds ongeveer 100€. Dat is een behoorlijk goed deel van het geld dat je had voor het werk aan je motorfiets. Veel van ons zijn niet van geld gemaakt, en waarom een hoop uitgeven aan een lift die slechts een paar keer per jaar zal worden gebruikt. Goed punt!

 

Motorfietsprestatiegids heeft een vrij eenvoudig ontwerp bedacht voor een lift die u zelf kunt bouwen. Het duurt een reis naar de doehetzelf zaak voor een paar items, dan ongeveer een uur om te monteren. De kosten voor u moeten minder zijn dan 20€.

Om de lift te bouwen, hebt u de volgende items nodig.

 

(1) 3 ft. long 4" x 8" Douglas fir @ 2,00 € / lm

(1) 4' x 3/4" galv. threaded pipe@ 4,50 €

(1) 3/4" galvanized pipe flange@ 3,20 €

(4) 3" x 5/16" lag bolts@ . 2,00 €

Total +- 16,00 €

 

Het volgende gereedschap is nodig om de lift te monteren:

Potlood en liniaal

Elektrische Boor

1 "en 1 3/8" Paddle boring bit of verstelbare gatzaagboor bevestiging

3/16 "houtboor

1/2 "-buissleutel om lag-bouten vast te draaien

Kleine pijptang

 

Voor een Sportster-lift:

Handzaag om een uitsparing te zagen in het hout voor het gedeelte dat onder het frame uit hangt op de Sporty
OF
Een hamer om op een 1 "x4" op de 4 "x8" te spijkeren

 

Instructies:
Zoek en markeer een punt op de 8 "brede zijde van het 4" x 8 "x 3 'stuk hout dat 3 1/2" van het einde en op de middellijn van zijn lengte is

 

 

  1. Plaats de buisflens, verzonken, in het gat en markeer de vier lag-boutgatlocaties op het hout.
  2. Boor elk houtdraadboutgat met de 3/16 "bit in een kleine hoek weg van de hartlijn van het gat dat zojuist door het hout is geboord. Door de gaten voor te boren wordt de installatie van de lagbouten gemakkelijker en wordt voorkomen dat het hout splijt.
  3. Plaats de flens in het gat van 1 3/8 "en draai vervolgens de houtdraadbouten stevig vast met de dopsleutel.
  4. Steek de 3/4 "x4 'gegalvaniseerde buis door het geboorde gat en draai deze in de flens en draai vast met de pijpsleutel.

Gefeliciteerd!

Je bikelift is klaar, er zijn een paar andere kleine dingen die u misschien op uw fietslift wilt doen, die hieronder worden vermeld.

Om uw lift te bedienen, plaatst u het hout direct onder uw frame ergens onder de motor. Controleer of u geen druk uitoefent op iets dat u niet zou moeten doen. Zorg ervoor dat de ondergrond onder uw fiets vlak is. Als u kunt met uw linkerhand, houdt u uw fiets rechtop met de standaard naar buiten gestrekt. Duw nu de hendel van uw nieuwe lift naar achteren en naar beneden. Uw fiets is opgetild en staat rechtop waardoor het gemakkelijker is om aan te werken, schoon te maken en de olie te controleren.

 

Opmerkingen en verbeteringen:

Verf de pijphendel rood. Dit kan voorkomen dat u er per ongeluk over valt.

Wikkel wat duct of isolatietape om het handvatuiteinde van dezelfde buis voor comfort.

Een oud tapijt over de hijsranden van de 10 x 20 cm nieten of vastspijkeren. Dit voorkomt dat het hout elke keer dat u uw fiets optilt, verf van uw frame verwijdert.

Als u geen 10 x 20 cm kunt vinden, kunt u een lengte van 2 x 8 inch kopen en deze doormidden snijden. Leg de twee stukken bij elkaar, vorm een ​​10 x 20 cm en spijker ze aan elkaar. Beter nog, gebruik 2 1/2 "gipsplaatschroeven om de twee stukken hout aan elkaar te bevestigen.

8 inch breed hout is eigenlijk dichter bij 7 1/2 inch breed. Sommige fietsen hebben mogelijk een iets hogere of lagere lift nodig. U kunt 2 "x 6" hout gebruiken voor zeer lage fietsen, of u kunt een stuk 1 "x 10" hout aan de bovenkant toevoegen om de fiets wat op te tillen. Met een Sportster kunt u de 1 "x4" in twee stukken snijden, zodat de vereiste uitsparing voor de uitlaatpijp overblijft.

De buis zal niet helemaal naar de onderkant van de buisflens lopen. Probeer ZELFS niet om de flens van onder naar boven in te rijgen om te voorkomen dat de flens verzinkt.

Gebruik een 4 'lange 4 "x 8" en steek twee oogbouten in het hout ongeveer 10 cm vanaf elk uiteinde, zodat ze naar het plafond wijzen wanneer de fiets op de lift staat. Als je de fiets nu neerzet, neem dan je stoel af. en gebruik twee nylon spanbanden om het fietsframe onder het zitgedeelte met de oogbouten aan de lift vast te zetten. Sta op de fiets en trek ze tegelijkertijd strak. De fiets ZAL zeer stabiel zijn. Geen zorgen meer over het smalle Sportieve frame of de stabiliteit van de fiets terwijl u op de lift staat.

Gebruik bij het boren van de gaten om de buis en flens te installeren twee bits van verschillende grootte, zodat het hout de pijp wat steun verleent en de flens niet al het gewicht opneemt. Deze verbetering wordt vermeld in de montagestappen.

 

Opmerkingen voor eigenaren van een Sportster:


De voorste uitlaatbocht van de Sportster is lager dan de framebuizen. Het gebruik van de lift zoals hierboven ontworpen, zou ervoor zorgen dat het 4 "x8" hijsoppervlak druk uitoefent op het uitlaatspruitstuk. Om de Sportster op de juiste manier op te tillen, moet u een 1 "x4" of 2 "x4" aan het hijsoppervlak van de 4 "x8" spijkeren. Het moet 28 "lang worden gesneden en uitgelijnd met de rand waar u het gat voor de buis hebt geboord.

Bovendien, omdat het Sportster-frame zo smal is, moet je voor de veiligheid en beveiliging twee 1 "oogbouten kopen. Deze zouden aan de lift worden vastgemaakt, zodat je er een riem doorheen en over het zadel kunt halen om te voorkomen dat de fiets erop valt. beide zijden.

 

 


Ter info:

Alle op deze pagina omschreven informatie is louter informatief en geenszins een blinde handleiding om zelf te gaan sleutelen aan je motor. Het gebruik van deze informatie is op eigen verantwoordelijkheid. Bij twijfel informeer steeds bij Uw dealer,  garagist of de "echte" specialist.

 

Important info:
All described information is purely informative and in no way a blind manual to tinker with your motorcycle. The use of this information is under your own responsibility. When in doubt, always ask your dealer, garage or the "real" specialist.